Sophie Whettnall

Forêt fantôme, 2017, projet in situ.
Le projet de Sophie Whettnall est un tentative « d’invasion » de certains espaces de cette ville universitaire construite dans les années 70. Il fait référence à la mémoire de ce lieu où il n’y avait que champs et forêts… Envahir petit à petit, très discrètement, cette ville piétonne d’une végétation est bien sûr un témoignage de la dénaturalisation de notre environnement. Mais c’est aussi une performance et une promenade, une tentative de laisser une trace éphémère de ce qu’il n’y a plus ! Les moments de nature proposés par l’artiste permettent à la fois de s’évader, de rêver et d’ouvrir notre regard.

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Biennale9-plan

Sophie Whettnall
Sophie Whettnall est née à Bruxelles en 1973, vit et travaille à Bruxelles.
Sophie Whettnall, whose artistic practice encompasses site-specific drawings, photography, video, performance and installation, began her career as a painter. Even as she turned to different media, her work frequently returned to landscape and self-portrait.  In some ways, then, she remains a painter, working in an expanded pictorial field that extends to moving images and installations.
Among her autobiographical and nomadic artistic productions, the landscape appears as a recurring theme, offering us a meeting point between movement and stillness, nature and culture, public and private, self and surroundings and creates a feeling of confrontation.
In 2010 her work was presented in solo exhibitions at UMFA, Salt Lake City, Fondation Miro, Barcelona and group shows including “ABC Art Belge Contemporain”, Fresnoy;  Belgian Pavilion at The World Expo, Shanghai.
Whettnall had personal exhibitions at Galleria Continua, San Gimignano; Vera Cortês Agência de Arte, Lisbon; Galerie Baronian-Francey, Brussels; Casa de Velazquez, Madrid; A Chocolataria, Espazo de experimentacion e creacion contemporanea, Santiago De Compostela; LE BLAC, Brussels.
Her work has been included in many group exhibitions as Sophie Whettnall, Antonio Maro , IKOB, Eupen (2009), resilience, Galleria Continua/Le Moulin, Boissy-le-Châtel; La mirada iracunda / The furious gaze, Centre Culturel Montehermoso, Vitoria-Gasteiz (2008), L’emprise du lieu, curated by Daniel Buren, Domaine Pommery, Reims;  Think with the sensés… 52th Venice Biennial, Viages, nuevas perigrinaciones, CGAC, Santiago de Compostelle; Sur un fil, tendu!, MAC’s, Site du Grand Hornu, (2007), The video dictionnary, La Casa Encendida, Madrid (2005), Moving images, Tank.tv, ICA Digital Studio, London (2004).

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